Här, i den andra delen av vår artikelserie om personer som använder DOT SHOT, tar vi ett snack med SM-föraren i motocross Rasmus Moen, 20. Vi pratar om hur DOT SHOT har hjälpt tre generationer, hur påfrestande sporten kan vara och SM-målet för 2024.
När vi får tag i Rasmus så har han flytt slasket i Stockholm och är på Sardinien för att försäsongsträna. Dessförinnan var han i Spanien och snart bär det av till Frankrike för att vara där en månad.
– Första tävlingen är den 24 mars, så nu är det bara träning som gäller. Vi har säsong som löper från mars till slutet av september. Efter det är det någon månads uppehåll innan försäsongen börjar igen i december, säger han.
Rasmus, som är uppvuxen i Järfälla i Stockholm, siktar under 2024 på att vara med i samtliga EM-deltävlingar och under SM nå en topp fem-placering under varje race. Tävlingarna är som ett seriespel där respektive tävlings slutposition avgör ens poäng i en tabell.
– Målet är att jag ska köra i varje EM-tävling och bygga vidare på förra årets resultat och vara med bland de 15 bästa. Förra säsongen körde jag de flesta av deltävlingarna, men året innan det – 2022 – fick jag en stor del av säsongen förstörd på grund av skador, säger Rasmus.
Upptäckte Dot Shot
DOT SHOT hjälper kroppens muskler och leder att snabbare komma tillbaka till sitt naturliga tillstånd efter en tid av mer intensiv påfrestning. Och det var under den skadefyllda säsongen 2022 som Rasmus första gången kom i kontakt med DOT SHOT efter rekommendation från en kompis. Nu har DOT SHOT blivit en given vana för Rasmus.
– Jag hade problem med ryggen. Så träningen, i kombination med att jag började ta DOT SHOT, fick det att kännas bättre. Sen har både min pappa och farfar provat det och tyckt att det funkar – så därför har det blivit ett samarbete att köra vidare på, säger han och fortsätter:
– Att köra motocross tar väldigt mycket på kroppen, så en stor del av träningen och arbetet man lägger ned utanför handlar om att förebygga eventuella skador.
Men för någon som inte åker motocross kan det vara svårt att förstå vad för typ av påfrestning det innebär på kroppen. En tävlingsdag består ofta av ett 30 minuter långt tidskval, följt av två heat (lopp) om 30 minuter vardera. Så totalt en och en halv timmes effektiv åktid.
– Under tävling så ligger man på maxpuls, 190 i puls under 30 minuter. Det är ingen slät bana vi kör på, utan det är hopp, hårda nedslag och det gäller hela tiden att anpassa körningen, säger han.
“Det är så små marginaler”
Och motocross i Sverige då, hur står sig Sverige där rent internationellt? Rasmus berättar att SM håller hög status och att de svenska förarna kan stå rakryggade. Men förare från Nederländerna, Belgien och Spanien är de han hävdar tillhöra det europeiska toppskiktet. Men trots att Rasmus tävlar på högsta elitnivå inom sporten, är det knappast en dans på rosor.
– Det kostar, både pengar och tid, att lägga ned energi på den här sporten och det är svårt att lyckas och få det till att det blir ett heltidsjobb. Men jag skulle inte hålla på om jag inte känner att jag kan ta mig till den punkten, säger han och fortsätter:
– Men framförallt är det roligt. Och när man kommer upp i den här nivån så är det väldigt mycket småsaker som man måste träna på för att bli snabb. Det är så små marginaler.
Tävlingarna i SM och EM sker individuellt men Rasmus representerar teamet Moenrec Racing Team som han har tillsammans med sin lillebror. Bästa sätt att följa Rasmus framfart är att kolla in hans Instagramkonto.